fredag 16 april 2010

"Som en skata", "En klunk av det blå

Sitter i skolan som vanligt och väntar på att klockan ska bli tolv och jag ska få det avgjort om jag äntligen kan slappna av eller stressa skinnet av mig till omtagningen! =D Sitter mitt emot Maria, vi diskuterar lite morgontrötta saker. ^^ Idag ska jag annars springa ut på stan med LiLLan. Jag hade tänkt fara hem med 14.05 bussen, men av någon orsak blir det alltid som hon vill... =P

Mitt rum är i princip klart att fotas nu. Fotografen och stylisten kommer på måndag och tills dess ska jag vara en städpolis och gorma på mina syskon om de lämnar saker efter sig överallt... =P Och så ska deras rum hållas städade. x) Mitt också för den delen, men jag kan nog hålla det rent, jag ligger ju bara på sängen och dricker kaffe så vad skulle jag kunna ställa till med över helgen om jag dessutom är borta på lördag kväll?

Angel har bjudit mig på sin 18-årsfest, vilket innebär en massa alkohol och främmande människor. Men med risk för mitt förstånd så far jag dit iaf, för Angels skull. =) Och nej, jag kommer inte dricka. För jag är inte speciellt förtjust i alkohol, så jag kommer väl ha kul åt alla andra istället.

Mamm har farit till Sthlm för nöje och affärer [Indiska] och kommer hem på lördag kväll. Tills dess är papp in charge vilket lär innebära små minimala katastrofer hela dagarna. x) Men det är lugnt, vi älskar honom ändå... =P

Jag har lyssnat på Ulvens Döttrar i några veckor nu [ja, jag lyssnar på folkmusik, tycker du inte om det kan du ta din egen musiksmak och stoppa upp den där solen aldrig skiner på dig] och de här texterna tycker jag om... =3

Jag har flugit som en skata
jag har smort gumsegull
och med ett kraftigt tag om hans ull
har jag virvlat fritt uti gränslösheten

Jag har sprängt fram genom molnen
med kalla vindar strömmande i håret
med universums frost i ögonfransarna
har jag farit och flängt

Brand

inte bara lik
som brinner
golvet och
väggarna och
taket

Brand

Med universums frost
i ögonfransarna

~ Carina Karlsson

Första stenen gömmer jag i jorden
och tar en klunk av det blå
jag begraver den med särken min

andra stenen lämnar jag vid linden
och tar en stav där jag går
jag tänder eldar på min väg

tredje stenen flyger över fjärden
vid ytan tar den sitt språng
och försvinner mot en horisont

fjärde stenen lägger jag vid lågan
och värmer vinter och vår
och den tysta skatt mitt hjärta har

vindlar lätt som vatten

femste stenen faller tung i glömskan
som kvällens regn i mitt sinn
så löper mina lätta steg

sista stenen stillar sig i stämman
mot fjärilssjäl i min hand
och ger den tyngd min tanke bär

~Isabella Grüssner Sarling

2 kommentarer:

  1. Hej där från 2020! Imponerande att du lyckades tyda texten för ”En klunk av det blå”

    SvaraRadera