onsdag 11 mars 2009

Håltimmar

Just nu har jag hål. Har haft hälsa och lyssnat på föredrag om bröstcancer, prostatacancer och mental ohälsa. Imorgon har jag själv föredrag om diabetes.

Jag vet en hel del från början om den här sjukdomen eftersom Lillan har diabetes. Jag kommer ännu ihåg dagen hon for till sjukhuset.

Hon hade ont, mycket ont. Hon grät och krampade med hamska magsmärtor. Hon fick åka helikopter in till sjukhuset där läkarna klurade ut att hon hade diabetes.

Jag missade en hel del dagar i skolan det året eftersom jag var med familjen till staden och sjukhuset en hel del. Fick försämrat betyg men jag gick väl i typ femman eller något på den tiden och därför var det nu inte hela världen.

Lillan hatade sprutor, än idag hatar hon dem verkligen. Hon har vant sig av vid dem nu då hon har insulinpump istället för inulinpennor. Därför tycker hon inte om att ta månadsproverna på sjukhuset.

Jag kommer så väl ihåg hennes ångest för att hon skulle bli tvungen att leva med sprutor för resten av sitt liv. Men hon klarade sig. Och det var väl det som var det viktiga.

Har levt med en diabetiker i huset nu i fem-sex år. Jag vet det här om snabba och långsamma kolhydrater, om hårda och mjuka fetter, om hög- och lågkänningar.

Det är egentligen ganska praktiskt att förstå när man har högt eller lågt blodsocker. Man vet vad man ska göra för att sänka eller höja det.

Idag kommer jag antagligen att öva på min del av den där presentationen. Jag kommer väl spela upp det för mig själv och kolla med pappret att allting stämmer. Annars går det på skit imorgon.

Skulle vilja prata med Ajy om vi kunde fara till Sthlm snart. Antagligen så vill hon fortfarande dragga med mig dit, meeen... den som väntar på något gott...

Håller på och flamsar runt på bdb hela tiden just nu. Och så försöker jag kolla upp mitt shack här på nätet. Jag tänkte om jag skulle lyckas spara deras bloggar. Kanske skulle jag behöva skaffa en ny blogg? Finns snyggare bloggar än blogspot.

Nåja, nu ska jag läsa lite läxor och gå och äta så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar